Po Vuku:

kum m (mn. kumovi) 1. a. kod hrišćanskih naroda onaj koji drži dete na krštenju kao svedok i zastupnik roditelja; onaj koji daje ime novorođenčetu: kršteni ~ . 6. svedok na krizmi: krizmani, firmani ~. v. svedok pri venčanju: venčani

drug m (vok. druže; mn. drugovi i pesn. druzi; gen. drugova i drugova) 1. muška ili ženska osoba vezana s kim prijateljstvom, prijatelj. — Za svoje vrijeme razumio se u liječničko zvanje, kao malo koji njegov drug.

U oktobru prošle godine, ženio se moj brat. Negde pred svadbu naši roditelji uputili se kod stare kume sa darom kako bi se ispitala mogućnost da stari kumovi venčaju brata i snajku. Staro kumstvo kod nas u kraju oduvek se poštuje a te reči, baš kao i reč dar (iako skroman) imaju gotovo magijsko snažno značenje, uvek se izgovaraju sa ogromnim poštovanjem i nekako drugačijim glasom. Meni je to da budem iskren, bilo malo čudno. Pitao sam se zašto ljudi koje smo brat i ja videli dva puta u životu sada moraju da venčaju njega a nekad u budućnosti možda i mene. Odgovori su se uvek svodili na tradiciju a neretko bi neko naveo i vrlo loše primere iz života ljudi koji nisu ispoštovali staro kumstvo. Takvi su se brakovi, u pričama – vrlo loše završavali. Nažalost, kuma Milanka je rekla da trenutno njen sin i njegova porodica zbog bolesti ćerke nisu u mogućnosti da se posvete obavezama koje kumstvo nosi, ali dali su blagoslov da se izabere drugi kum. Sećam se te večeri, kada su se moji vratili sa tom vešću, bilo nam je vrlo teško i napeto. Drugi kum odabran, venčanje proteklo u najboljem redu, veselje na nivou.

Pre nekoliko dana na televiziji se pojavila priča o mladoj Tamari koja boluje od retke bolesti, Franc-Gruberovog tumora na pankreasu. Najpre sam se za priču zainteresovao zbog činjenice da Fond nije u mogućnosti da joj plati troškove operacije i lečenja a zatim je na RTS krenuo niz priloga o akciji „Pomozimo Tamari“. Sasvim sam slučajno povezao da se u stvari radi o mojoj mladoj kumi koju  još uvek nisam upoznao a o kojoj je mojim roditeljima pričala baka Milunka.

Juče sam zajedno sa svojom dragom prijateljicom prisustvovao pravoj lekciji iz drugarstva. U punom Sava Centru u Beogradu , zajedno sa humanim pevačima i posetiocima koncerta, koji je za cilj imao da se prikupi ostatak potrebnih sredstava za operaciju u Nemačkoj djaci III-13 Druge ekonomske škole su pevali najglasnije. Njihova podrška, osmesi i energija umirili su me i uverili da će nam Tamara iz Nemačke doći živa, zdrava, nasmejana i lepa da nastavi da bude drug, prijatelj i kuma. A ja obećavam da ću je u najmanju ruku upoznati.

U ovo ludo vreme, u kome „nemamo vremena ni za sebe“ običaji i tradicija naših starih možda bi mogli da nas podsete na neke lepe stvari koje smo odavno zaboravili. Nije sve što je tradicionalno nužno i loše.

P.S. Rekoše tokom koncerta da je jedna baka ušla u dvorište Druge ekonomske i podelila nekoliko ulaznica za sinoćni koncert prvim učenicima na koje je naišla: „Idite vi deco, kada baka na može“.

Superbaka.

