Sve što u nastavku pročitate, bazirano je na ličnom iskustvu.

Sigurno sam da medju vama nema osobe kojoj se nije desilo da se nadjete na kafi, ručku, izlasku sa nekim ko mu je jako drag i koga dugo niste videli i da oni više pažnje posvete svom mobilnom telefonu (tabletu, laptopu ..) nego vama. Meni se dešavalo i obrnuto. Suviše sam često čuo prebacivanja dragih ljudi da sam previše zagledan u telefon dok sam u njihovom društvu. I to me je nateralo da se zamislim.

Pojavom tvitera, fejsbuka, instagrama, pinteresta i ostalih platformi društvenog umrežavanja, ljudi su postali pravi mali robovi i zavisnici istih. Od kako sam se „zamislio“ počeo sam da primećujem taj telefon nebonton. Ne smeta mi toliko što mladi u gradskom više ne vide jedni druge (nema ni razmene pogleda, flerta), ne smeta mi ni što ljudi koji su opsednuti telefonom ne poštuju sebe i svoje vreme ali mi sve više smeta manjak poštovanja mog vremena.

10404407_944945958859787_3741143791119255265_n

Da ne bude zabune, nisam od ljudi koji su ostavili cigarete pa su sada njihovi najveći protivnici. I dalje koristim mreže i telefon više nego većina ljudi koje poznajem ali se trudim da to bude sa merom.

Život je tren. Brzo prolazi. Vreme koje provodite sa porodicom, prijatelima, ljudima koji to zaslužuju više nećete moži da vratite. Sa tim u vezi predlažem da primenite strategiju postepenog smanjivanja zavisnosti u 5 koraka. Meni je pomoglo a i ljudima sa kojima sam pričao.

1. Smanjite zvono

Zvono na telefonu oglašava različite vrste obaveštenja – od toga da vas neko poziva do stizanja sms-a, ali i moguće fb, twitter notifikacije. Kada se odlučite da smanjite zvono na telefonu prvo ćete sprečiti zvučno ometanje a drugo zaboravićete da imate telefon na jedno odredjeno vreme. Time ćete sagovorniku staviti do znanja da: a) ste kulturni, b) da vam je stalo do njegovog društva c) da ste drugačiji od drugih ljudi, u pozitivnom smislu.

Naravno, ovo ne važi za hitne situacije (čekate da vam jave da vam se supruga porodila, radite neki jako važan, državni posao …).

2. Ne proveravajte telefon svakog minuta

Kada smanjimo zvono, usled navike, imaćemo potrebu da pogledamo telefon kako bismo proverili da li nam je neko lajkovao status, da li imamo neki fejv itd. Obzirom da se radi o zavisnosti, videćete kako ćete biti srećni i zadovoljni kada izdržite prvih par udara i usvojite naviku da ne posežete za telefonom svakih 20 sekundi. Svi oko vas koji to rade postaće vam smešni i nezanimljivi jer ćete u njima prepoznati sebe iz prethodnog perioda. A time ćete sagovorniku staviti do znanja da: a) ste kulturni, b) da vam je stalo do njegovog društva c) da ste drugačiji od drugih ljudi, u pozitivnom smislu.

3. Ne tvitujte u toku razgovora

Svako sa kime se nalazimo i čije smo vreme ukrali za sebe, i svesno i podsvesno želi da mu se posvetimo. Nema čoveka na ovom svetu kome neće smetati kada prekinete razgovor u pola rečenice sa „čekaj samo da tvitnem ovo“, „čekaj da postavim status“, „jao vidi ovu kako glup selfi iz kupatila“ …. Ukoliko izbegavate ovakve stvari time ćete sagovorniku staviti do znanja da: a) ste kulturni, b) da vam je stalo do njegovog društva c) da ste drugačiji od drugih ljudi, u pozitivnom smislu.

11216255_944946052193111_2402355878908680270_n
Agustina Guerrero (c)

4. Zamolite za fotografiju

Izašli ste sa simpatijom i imate neodoljivu želju da i to podelite sa svetom sasvim je legitimno da to i uradite. Ali … niko ne voli da ga a) prekidaju u sred rečenice b) slikaju i taguju ukoliko to ne žele. Čak i ako želite selfi da uradite, sačekajte pogodan momenat za fotku ili dve. Ne preterujte u tome iz xy razloga. Ukoliko se držite ovoga sagovorniku ćete staviti do znanja da: a) ste kulturni, b) da vam je stalo do njegovog društva c) da ste drugačiji od drugih ljudi, u pozitivnom smislu.

5. Uključite sagovornika

Predlažem da u jednom trenutku, ukoliko vam je lepo u društvu a to žarko želite da podelite sa svetom (lično to često radim) zamolite (da, da čarobna reč – zamoliti) tog nekog da se zajedno čekirate ili ga na neki drugi način uključite u taj proces. Sedite pored njega/nje/njih i pitajte ih šta da postavite kao komentar na ček in, fotografiju, tvit.

Ukoliko se držite ovoga … a da, shvatili ste već.

Strpljenjem i vežbom ovaj mali bonton postaje uobičajen obrazac.

